Komentarai | Kontaktai
Apie | TEXTILE 09 | Menas ir viešumas | Istorija | Spauda | Galerija | Rėmėjai
  • English
  • Lithuanian
 

KUR, KAIP, KODĖL TEKSTILĖ?

Kauno meno bienalė TEXTILE 05 – jau penktasis tarptautinis tekstilės meno renginys, atgaivinantis praeityje pramoninės tekstilės tradicija garsėjusį Lietuvos miestą. Kas antri metai bemaž visas Kauno parodų erdves į vieną audinį sujungia tekstilės raštų šurmulys. Šiemetinėje TEXTILE 05 parodoje galima susipažinti su 172 menininkų kūriniais, atkeliavusiais iš 34 pasaulio šalių. Šįkart - iš visų penkių pasaulio žemynų. Parodos sumanymas – atviras kvietimas – lėmė įvairialypę ekspoziciją. Garbūs ir kompetentingi žiuri nariai kviesti ne dalyvių atrankai, o laureatų bei diplomantų paskelbimui.    

     Šiais metais atsisakyta teminio bienalės pavadinimo, iki šiol lėmusio ir tam tikrą kūrinių kryptingumą, tačiau kviestieji menininkai nebuvo palikti be orientyro. Idėjiškai TEXTILE 05 paroda suskirstyta į tris kategorijas, apibrėžtas žodžiais VIETA, TECHNOLOGIJA, KONCEPCIJA.


Apibrėžtis VIETA sukvietė menininkus, siekiančius  atkleisti tekstilės kūrinio ir specifinės erdvės (site specific) dialogo ypatumus, analizuoti meninės idėjos bei plastinės išraiškos priklausomybę nuo santykio su specifine vieta. Kadangi dauguma šiai kategorijai priskirtinų tekstilės kūrinių buvo sukurti ir instaliuoti konkrečioje architektūrinėje erdvėje ar viešoje vietoje, parodos dalyviams buvo siūloma atsiųsti didžiaformates fotografijas, atskleidžiančias tekstilės kūrinio ir konkrečios erdvės dermę.


TECHNOLOGIJA yra vienas tekstilės tapatumo faktorių šiuolaikinio meno kontekste. Pagrindinis šios kategorijos menininkų keliamas klausimas yra: kaip tekstilės menas yra įtakojamas technologijų, o technologijos – tekstilės meno? Šioje kategorijoje šalia autorinėmis, novatoriškomis technikomis įgyvendintų kūrinių bene pirmą kartą Kauno bienalėje eksponuojami aukščiausio pasaulinio standarto pramoniniu būdu atlikti tekstilės dizaino sprendimai.

KONCEPCIJOS kategorijos kūriniai yra susiję su konceptualiu tekstilės medžiagos ar technikos panaudojimu, prasmės išreiškimu pasitelkiant archetipines, taktilines ar struktūrines tekstilės konotacijas. Parodoje išties gausu puikių šios kategorijos pavyzdžių, šiuolaikinio meno priemonėmis ir būdais siejančių tekstilę (vieną pirmųjų žmogaus veiklos, taip pat ir meninės veiklos, faktorių) su žmogiškosios būties fenomenu. Įvairiatautėje ekspozicijoje gausu kūrinių, kurių esmę dailininkai susieja su etnine tradicija ar asmenybės tapatumo bei privatumo, kurį nuo pirmykščių laikų ir apibrėžia tekstilė, paieškomis. Akcentuojamos socialinės, politinės problemos, ne vienas autorius polemizuoja vyriškumo/moteriškumo temomis. 

Kauno meno bienalę „Textile 05” sudaro dvi dalys. Šalia tradicinės atviro kvietimo ekspozicijos (145 menininkai iš 30 šalių, kurie vertinami žiuri komisijos trijose kategorijose), pirmą kartą pristatome kuratorinę iškiliausių pasaulio tekstilininkų parodą, kurios kolekciją (27 menininkų kūriniai) surinko užsienio kuratoriai, neatsiejami nuo šiuolaikinės tekstilės pulso. Kuratoriai autorius ir kūrinius rinkosi taip pat atsižvelgdami į parodos organizatorių suformuluotas VIETOS, TECHNOLOGIJOS bei KONCEPCIJOS kategorijas.

Europos menininkų kolekciją pristatė Silja Puranen, dailininkė-tekstilininkė ir TEXO organizacijos prezidentė (Suomija), paskutinės Kauno tekstilės bienalės „Geroji ir išvirkščioji pusės“ (2003) laureatė. Japonų kolekcijos komplektavimu rūpinosi Kyoto tarptautinio šiuolaikinės tekstilės meno centro direktorė Keiko Kawashima. Garsus Jungtinių Amerikos Valstijų dailininkas-tekstilininkas Jon Eric Riis surinko savo šalies meninę kolekciją. Minėtoji kolekcija – tai itin plataus šiuolaikinės tekstilės spektro atšvaitas ir refleksija.  Savo pasirinkimo motyvus ir atrankos kriterijus kuratoriai išdėsto įvadiniuose katalogo straipsniuose.  


Pagrindinė Kauno meno bienalės TEXTILE 05 idėja yra bandymas analizuoti šiuolaikinio tekstilės meno raiškos būdus ir galimybes. Šia paroda siekiama atskleisti tekstilę formuojančią vietos specifikos galią, meninius naujų technologijų kūrimo bei panaudojimo sprendimus ir konceptualumo paieškas tekstilinėje medžiagoje bei plastikoje. VIETOS, TECHNOLOGIJOS ir KONCEPCIJOS kategorijos tapo raktu šios parodos kuratorių ir žiuri komisijos narių sprendimuose. Tikimės, juo taps ir žiūrovų vertinimuose.