Geroji ir
išvirkšÄ?ioji pusÄ—s
Man didelÄ—
garbė būti pakviestai į Lietuvą dalyvauti Kaune organizuojamos IV tarptautinės
tekstilės bienalės tarptautinės žiuri darbe.
Kaunas – tai miestas, kur kultÅ«rinÄ—mis tradicijomis galima grožėtis apsilankius
įvairiuose muziejuose o menininkų kūrybingumą ir energiją galima pajusti
organizuojant tarptautinius renginius ir siekiant užimti pirmaujanÄ?ias
pozicijas Europiniame kontekste.
NorÄ—Ä?iau
išreikšti savo padÄ—kÄ… organizaciniam komitetui už jo atliktÄ… darbÄ…. DÄ—l
komiteto narių entuziazmo šie ryškÅ«s kultÅ«riniai įvykiai – tekstilÄ—s bienalÄ—s,
kurios buvo pradÄ—tos rengti 1997 metais, šiais metais įstengÄ— suvienyti 68
menininkus iš 14 pasaulio šalių ir įgijo europinÄ™ reikšmÄ™.
Kaip žiuri narė
visada jauÄ?iu atsakomybÄ™ už artÄ—janÄ?iÄ… parodÄ…, kad ji bÅ«tų kaip įmanoma geresnÄ—
ir mestų laukiamÄ… iššÅ«kį. Tai labai rinta užduotis. Reikia ne tik nulemti
kiekvieno menininko karjeros sÄ—kmÄ™, arba vien pasakyti: „Man patinka ir man nepatinka.”
Tai
taip pat puiki galimybÄ— nupiešti šiuolaikinÄ—s Europos tekstilÄ—s šiandienį
vaizdÄ… ir numatyti jos ateities raidos perspektyvÄ….
„Geroji ir išvirkšÄ?ioji pusÄ—s” – šis
paprastas ir tuo paÄ?iu filosofinis pavadinimas, mano manymu, atveria
menininkams labai plaÄ?ias interpretavimo galimybes.
Kokias išvadas
galÄ—Ä?iau padaryti remdamasi konkursui pateiktais darbais ir jų atrinkimu?Mes iš tiesų
jautėme, kad menininkų susidomėjimas tarptautiniais konkursais yra didelis ir,
mano nuomone, tai labai pozityvi Europos tendencija. Savo darbus atrankai
atsiuntÄ— ne tik menininkai iš Europos šalių – Danijos, Švedijos, Vokietijos,
Belgijos, Islandijos, Suomijos, Rumunijos, Estijos ir t.t. bet ir iš Japonijos
bei Taivanio.
š 155
menininkų pateiktų 194 darbų tarptautinė žiuri atrinko 66 darbus, kuriuos
sukÅ«rÄ— 68 menininkai, todÄ—l galima daryti išvadÄ…, kad konkurencija buvo gana stipri.
ŠÄ¯ sykį dvi
dominuojanÄ?ios šalys yra Lietuva (22 menininkai) ir Latvija (11 menininkų). Tai
reiškia, kad audimo tradicijos Baltijos šalyse yra labai gyvybingos. Ne tik dÄ—l
dominuojamo kiekio. Greta puikių idÄ—jų ir naujų koncepcijų Baltijos šalys turi
puikiÄ… aukšÄ?iausio lygio švietimo bazÄ™. Taip pat regis, kad mÅ«sų ankstesnis
bendradarbiavimas aštuntojo ir devintojo dešimtmeÄ?io Baltijos dekoratyvinio
taikomojo meno trienalÄ—se Taline, kuris
kartais sukurdavo stipriÄ… konkurencijÄ…, suformavo puikiÄ… pradžiÄ… šiandieniniam
tekstilÄ—s meno vystymuisi. Tai taip pat liudija 2001 metais vykusi Rygos
tekstilÄ—s ir pluoštinio meno trienalÄ— „Tradicijos ir novacijos”.
KÄ… iš pateiktų
darbų matome? Ar jie tikrai atspindi visą Europos tekstilės raidos vaizdą? Ar
yra kokia nors globalizacijos tendencija, kuriÄ… šiandien jauÄ?iame daugelyje
meno sriÄ?ių, ar vyrauja tradicijos?
Mano nuomone,
pateikti darbai tik iš dalies atspindi Europos tekstilÄ—s tendencijas, bet
leidžia kalbÄ—ti apie šiuolaikinÄ—s tekstilÄ—s pastovias vertybes ir naujus
bruožus.
Analizuodama
pateiktus darbus norÄ—Ä?iau paminÄ—ti keletÄ… aspektų: aukštÄ… profesionalumo lygį –
arba idealų darbo atlikimą, temos supratimą ir atgaivinimą nuo gilaus
filosofinio požiūrio link paprasto ir iliustracinio, mažiau žaismo su forma ir
medžiaga, daugiau dėmesio idėjos matomumui.
Tam tikra
prasme patyrÄ—me sugrįžimÄ… prie politinÄ—s tapiserijos – dedikacijos istorijai ir
politiniams įvykiams – tai tema, kuri
pastaraisiais metais buvo beveik užmiršta.
Keliolika darbų
yra paveikti šiandieninio gyvenimo bÅ«do ir yra paprasti išraiškos prasme. Ar
tai tik gyvenimo būdas, ar ironija dėl gyvenimo būdo?
Galima būtų
teigti, kad pluoštinis menas (fibre art), kuris per pastarÄ…jį dešimtmetį
įgijo populiarumo, daugumai menininkų
vis dar svarbus. Menininkai labiau linkÄ™
naudoti natÅ«ralias medžiagas, o ne sintetikÄ…. Daug įvairių pluošto (fibre
art) darbų (padarytų įvairiomis technikomis iš natÅ«ralių medžiagų) ir net
pluoštinių skulptÅ«rų, kurias sukÅ«rÄ— profesionalÅ«s skulptoriai, suteikia
galimybÄ™ lyginti, diskutuoti, numatyti…
Nustebino tai, kad kai kuriems menininkams
galvÄ… apsuko metaforinis realizmas – kompozicijos ir portretai atlikti taip,
kad juos net būtų galima pavadinti natūraliu realizmu (kaip žmogaus senėjimo
procesas). Ar tai madingas, ar bÅ«tinas šiuolaikinis požiÅ«ris …? Kai kurie puikiai atlikti tekstilÄ—s darbai
be galo žavi stipria menine išraiška.
Ši paroda taip
pat atskleis šiuolaikinio dizaino įkvÄ—ptas idÄ—jas ir supažindins su tekstilÄ—s
menu.
Esu
įsitikinusi, kad „Geroji ir išvirkšÄ?ioji
pusÄ—s” padÄ—s susidaryti bendrÄ… įspÅ«dį apie šiuolaikinÄ—s tekstilÄ—s ir
pluošto meno (fibre art) raidÄ… Europoje, o taipogi atskleis menininkų
pasišventimÄ… savo profesijai. Menininkai į savo darbus įdÄ—jo daug meilÄ—s ir
energijos, o mes iš tiesų stengÄ—mÄ—s atrinkti paÄ?ius įvairiausius ir charakteringiausius šiandieninius sumanymus.
Linkiu parodai
didelio pasisekimo.
M.A.Velta
Raudzepa
Direktoriaus pavaduotoja
Dekoratyvinio taikomojo meno muziejus, Ryga, Latvija
|