Nicolas Bourriaud
GIJOS: FANTASMAGORIJA APIE ATSTUMĄ
„Telegrafas ir telefonas griauna visatą. Mitine ir simboline mąstysena bandoma susaistyti žmoniją su aplinkiniu pasauliu dvasiniais ryšiais, paversti atstumą erdve, būtina atsidavimui ir apmąstymams. O momentinis elektrinis ryšys šį atstumą panaikina.“ Aby Warburg
Fantasmagorija, drauge kaip metodas ir atvaizdo ideologija, galėtų tapti užmirštu istoriniu modeliu šiuolaikinei meno praktikai: tai, kaip menininkai siuvinėja savo pasakojimus derindami pramaną ir socialinę tikrovę, gyvendami tarp realybės, iliuzijų ir atvaizdų bei jų interpretacijų, regis, siejasi su XVIII a. „fantasmagorininkų“ siekiais, jų noru įtraukti žiūrovą į visa apimančias aplinkas, kurios primena mūsų instaliacijas, ir su tuo, kaip jie sujungdavo mokslinius tikslus, ezoterines žinias ir impozantiškus pasirodymus.
Jau XVIII a. pabaigoje pirmieji „fantasmagorininkai“ Paulas Philidoras ir Robertsonas pasižymėjo šiuolaikiniams menininkams būdingomis savybėmis: tarp švietimo ir pramogos, mokslo ir magijos, tapybos ir teatro, rankų miklumo ir politinių klausimų (akiniais nosį pasibalnojęs Robertsonas sėmėsi įkvėpimo iš tokių Didžiosios Prancūzijos revoliucijos veikėjų kaip Maximilienas Robespierre’as ir Georges’as Jacques’as Dantonas), jie atrodo lyg šiuolaikinio menininko pirmtakai. Fantasmagorijų laikais buvo išrastas telegrafas (iš graikų kalbos žodžių tele „toli“ ir graphein „rašyti“), atvėręs galimybes per tolimus atstumus perduoti rašytinius pranešimus nenešiojant laiškų iš vienos vietos į kitą. Claude’as Chappe’as Prancūzijoje išrado semaforų sistemą, veikusią 1792–1846 m., o 1837 m. Samuelis Morse JAV sukūrė elektrinį telegrafą.
„Gijos“ (angl. “Threads”) siekia priartėti prie fantasmagorijos formos ir pasigilinti, kaip šiuolaikiniai menininkai savo darbuose taiko atstumo sąvoką: kaip globalizuotame skaitmeniniame pasaulyje menas sprendžia transportavimo ir bendravimo realiu laiku klausimus? Kaip dabar atrodo buvimo ir nebuvimo dialektika? Kaip menininkai pristato nesamas tikroves? „Judėti turi ne atomai, o bitai“, – XX a. paskutinį dešimtmetį pareiškė interneto aktyvistas Nicholasas Negroponte.
Kaip metafora, „Gijos“ taip pat pabrėžia lygiagretes tarp šiuolaikinio meno ir fantasmagorijos spektaklio atkreipdamos dėmesį į panašumus su šiuo kino teatro pirmavaizdžiu tiek metodais, tiek intelektiniais klausimais, ir siūlo kitą galimą meno istorijos paaiškinimą, pagal kurį meniniai filmai ir instaliacijos turi bendrą protėvį.
Projektas užsimena apie vaiduokliškumą kaip populiarėjantį vaizdinės išraiškos būdą, ypač susijusį su interneto kultūra: vos matomos pamėklės, dujiniai, nepaprastai ploni arba juvelyriški atvaizdai, pseudotelepatija, pilvakalbystė arba magnetiniai reiškiniai yra neatsiejami nuo naujos regimybių kultūros ir siekia suderinti mokslą ir poeziją, technologiją ir atvaizdų analizę, bet kuriami daugiausia skaitmeninėmis priemonėmis.
Šiais mokslo, poezijos ir dvasingumo ryšiais grindžiamos „Gijos“ byloja apie meną kaip sistemą, susietą su kitais laikotarpiais ir (arba) erdvėmis. Meno kūrinys – kaip telegrafo prietaisas, susisiekiantis su kažkuo, kas vyksta kažkur kitur, kitoje valstybėje, kitame pasaulyje, kitoje vietoje ar laike…
Menininkai: Saâdane Afif, Arnas Anskaitis, Hicham Berrada, Walead Beshty, Roberto Cabot, Attila Csörgő, Bronė Sofija Gideikaitė, Liam Gillick, Lothar Hempel, Carsten Höller, Katja Novitskova, Pakui Hardware (Neringa Černiauskaitė & Ugnius Gelguda), Katie Paterson, Amalia Ulman, Julijonas Urbonas, Kelley Walker, Darius Žiūra
Informacija apie parodą:
Vieta: Kauno centrinis paštas
Adresas: Laisvės al. 102, Kaunas LT 44001 (II – VI aukštai).
Darbo laikas: II – VII 11:00 – 19:00 val.
Paroda vyks iki 2015 m. gruodžio 31 d.
- Foto: Remio Ščerbausko
- Foto: Remio Ščerbausko
- Foto: Remio Ščerbausko
- Foto: Remio Ščerbausko
- Roberto Cabot, Kauno alefas, 2015. Transliacija esamuoju laiku, video projekcija, garsas. Foto: Remio Ščerbausko
- Kelley Walker. Foto: Remio Ščerbausko
- Kelley Walker. Foto: Remio Ščerbausko
- Kelley Walker. Foto: Remio Ščerbausko
- Lothar Hempel. Foto: Remio Ščerbausko
- Lothar Hempel, Baccha Paranoika, 2009. Anton Kern Gallery (New York) nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Lothar Hempel, Lėtas šokis, 2015. Stuart Shave / Modern Art (Londonas) nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Lothar Hempel, Rūgštis ir Geležis, 2011. Anton Kern Gallery (New York) nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Foto: Remio Ščerbausko
- Katja Novitskova, Aktyvavimo modelis (Marso paviršiuje), 2014. Köserio kolekcijos (Kiolnas) nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Katja Novitskova, Aktyvavimo modelis (Marso paviršiuje), 2014. Köserio kolekcijos (Kiolnas) nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Katja Novitskova, Aktyvavimo modelis (Marso paviršiuje), 2014. Köserio kolekcijos (Kiolnas) nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Julijonas Urbonas, Dvejojančios durys, 2015. Foto: Remio Ščerbausko.
- Bronė Sofija Gideikaitė, Kelionė, 2013 – 2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Bronė Sofija Gideikaitė, Kelionė, 2013-2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Foto: Remio Ščerbausko
- Roberto Cabot, Ventiliacija, 2008. “Galerie Brigitte Schenk” ir menininko nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Pakui Hardware, Crave that Mineral, 2015. Foto: Pakui Hardware
- Pakui Hardware, Crave that Mineral, 2015. Foto: Pakui Hardware
- Pakui Hardware, Shapeshifter, Heartbreaker, 2014. Foto: Pakui Hardware
- Pakui Hardware, Shapeshifter, Heartbreaker, 2014. Foto: Pakui Hardware
- Katie Paterson, Laiko kūriniai (Saulės sistema), 2014. Menininkės ir “Parafin” galerijos nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Katie Paterson, Mirštančių žvaigždžių laiškai, 2011. Foto: Remio Ščerbausko
- Katie Paterson, Mirštančių žvaigždžių laiškai, 2011. Foto: Remio Ščerbausko
- Katie Paterson, Žvakė (iš Žemės į juodąją skylę), 2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Katie Paterson, Žvakė (iš Žemės į juodąją skylę), 2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Walead Beshty, 16 colių varinis kubas (Fedex® Kraft Box© 2005 330504 10/05 SSCC), tarptautinis prioritetas, Los Andželas-Briuselis trk#861718438308, 2011 m. rugpjūčio 31 – rugsėjo 2 d., tarptautinis prioritetas, Briuselis-Paryžius trk#876303869097, 2013 m. sausio 23 – 24 d., tarptautinis prioritetas Paryžius-Briuselis trk#899244571053, 2013 m. gegužės 14 – 15 d., tarptautinis prioritetas, Briuselis-Kaunas trk#806093127029, 2015 m., rugpjūčio 25 – 28 d., 2011. Foto: Remio Ščerbausko
- Walead Beshty, varinis kubas (Fedex® Kraft Box© 2005 Fedex 157872 Rev 10/05 SSCC), tarptautininis prioritetas, Los Andželas–Ženeva, trk#860603386371, 2011 m. kovo 9–14 d., tarptautinis prioritetas, Ženeva–Kaunas trk#803581825107, 2015 m. rugsėjo 2–7 d., 2011. Foto: Remio Ščerbausko
- Roberto Cabot, Ventiliacija, 2008. “Galerie Brigitte Schenk” ir menininko nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Hicham Berrada ir Laurent Durupt performansas. Foto: Remio Ščerbausko
- Hicham Berrada ir Laurent Durupt performansas. Foto: Remio Ščerbausko
- Hicham Berrada, Pranašiškas ženklas, 2007-2015. Menininko ir “kamel mennour gallery” nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Hicham Berrada, Pranašiškas ženklas, 2007-2015. Menininko ir “kamel mennour gallery” nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Arnas Anskaitis, Keliautojas, 2014-2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Arnas Anskaitis, Keliautojas, 2014-2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Katja Novitskova, Aktyvavimo modelis (Raganosiai), 2014. Lewben Art Foundation, Kraupa – Tuskany Zeidler ir menininkės nuosavybė. Foto: Remio Ščerbausko
- Liam Gillick, Štai viduje, mes įžengiame į kambarį Coca-Cola spalva dažytomis sienomis, 1998. Foto: Remio Ščerbausko
- Liam Gillick, Štai viduje, mes įžengiame į kambarį Coca-Cola spalva dažytomis sienomis, 1998. Foto: Remio Ščerbausko
- Lothar Hempel, Mäusebunker pristatomasis video, 2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Attila Csörgő, Laikrodžio mechanizmas, 2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Attila Csörgő, Kauliukų tektonika, 2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Attila Csörgő, Kauliukų tektonika, 2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Amalia Ulman, Forever&Always, 2015. Foto: Remio Ščerbausko
- Saâdane Afif projektas, atliekamas Candee Train Collective, 2015. Foto: Remio Ščerbauso
- Darius Žiūra, Monumentas utopijai, 2015. Dalyvaujant Viacheslav Kovalenko (Sankt Peterburgas) ir S (Dublinas). Foto: Remio Ščerbausko
- Darius Žiūra, Monumentas utopijai, 2015. Dalyvaujant Viacheslav Kovalenko (Sankt Peterburgas) ir S (Dublinas). Foto: Remio Ščerbausko
- Darius Žiūra, Monumentas utopijai, 2015. Dalyvaujant Viacheslav Kovalenko (Sankt Peterburgas) ir S (Dublinas). Foto: Remio Ščerbausko
Parašykite komentarą