PAGRINDINIS PRIZAS
Su kvietimu Kauno bienalėje 2013 m. surengti personalinę parodą
GAO YUAN
Taivanas
1968
12 MĖNULIŲ. 2008-2011. Fotografija, skaitmeninė spauda ant audinio.
ALCHEMIJOS laidoje menininkė kalba nuo 2 min: 35 sek:
Tai pasakojimas apie 12 motinų ir 12 jų vaikų bei 12 kinų zodiako gyvūnų. Visos 12 motinų su vaikais dabar gyvena Pekine (Kinija), bet yra kilusios iš 12 skirtingų Kinijos provincijų. Jos visos atvyko į didelį miestą Pekiną su savo vyrais, statybų darbininkais, statančiais naująją Kiniją.
Labai sujaudinta italų Renesanso tapybos grožio ir labiausiai – Madonos ir kūdikio simbolikos, siekiau pripildyti naująjį Kinijos meną tos pačios dvasios. Kurdama šį darbą pamažu pradėjau suprasti šiandienės kinų visuomenės ir Renesanso laikų Italijos ryšį. Dabartinės sąlygos akivaizdžiai atskleidžia tuos pačius kultūros ir turto pasiskirstymo trūkumus šiose kultūrose.
Šį projektą pradėjau nuo kvietimo būti aktoriais – taip ieškojau motinų su kūdikiais, kurie labiausiai tiktų išreikšti naujosios Kinijos visuomenės dichotomijas ir greitą naujosios Kinijos ekonomikos raidą. Motinos atvyko iš tolimų Kinijos kaimų. Jų vyrai buvo mažai uždirbantys statybviečių darbininkai. Vaikai „Dvylikoje mėnulių“ yra nuo 3 iki 8 mėnesių amžiaus – tai greičiausio fizinio augimo laikotarpis. Taip pat ir naujoji Kinija stulbinamai greitai auga.
Kinų zodiakas yra 12 metų ciklas. Manoma, kad gimimo metus ženklinantis gyvūnas yra lemiantis veiksnys kiekvieno žmogaus gyvenime. Kiekvienos fotografijos foną sudaro kelių skaitmeninių fotografijų kombinacija: naujosios ir senosios Kinijos „mišinys“.
Pirma, motinos ir kūdikio santykis. Visose fotografijose motina rūpinasi kūdikiu, yra jo kūno ir dvasios gynėja ir teisėta saugotoja, atlieka išnešiotojos ir reproduktorės vaidmenis. Žiūrint iš etninių ir propagandinių pozicijų, ji atlieka savo pareigą. Bet kaip abstrakti reproduktorė, ji atneša ateities pilietį, vertingą asmenybę ir ateities herojų. Dėl šeimos planavimo programos kinų moterys gali pagimdyti tik po vieną kūdikį, todėl kiekvieno naujagimio vertė išaugo. Tačiau dėl didžiulio Kinijos gyventojų skaičiaus ir ypatingos politinės bei ekonominės situacijos kūdikio socialinė vertė nepakilo. Vaikas, kaip produkcijos ir reprodukcijos objektas, šeimoje ir visuomenėje jaučiasi skirtingai.
Antra, santykis tarp herojų ir kompozicijos. „Kinų motinos“ kompozicija ir spalvos pripildė šį darbą rimto Vakarų klasikinės tapybos jausmo. Jo apskrita kompozicija vertė žmones galvoti apie Renesanso švenčiausią motiną ir kūdikį, pavyzdžiui, Michelangelo „Šventoji šeimyna“ („Sacra Familia“, 1503–1504) ir Raphaelio „Švenčiausios panelės sostas“ (1514) ir t.t. Apskrita kompozicija sako žmonėms, kad visata yra begalinė, neturinti nei pradžios, nei pabaigos, ir tai susiję su šventumu vakarietiškuose šventųjų paveiksluose. Šalia užuominų į vakarietišką klasikinį meną mėginu pateikti nuorodą į tradicinę kinų erdvės sampratą, atsispindinčią sociologijoje – apskirtas dangus, kvadratinė žemė, reprezentuojanti visuomenę, kurioje dominuoja vyrai, – ir diskursų sistemas sociologijoje. Aplink motiną ir kūdikį egzistuoja vyrų suformuota diskurso sistema. Jie gyvena po vyrų kontroliuojama socialine apvalia erdve, disciplinuojančia, mokančia ir patikima.
Be to, turint omenyje šio kūrinio herojus, jie yra migruojančių darbininkų žmonos ir kūdikiai. Tai – įtampos santykis tarp silpnųjų ir stipriųjų, kurie turi politinę galią.
Trečia, santykis tarp kūdikio ir tatuiruotės. Jei įdėmiai žiūrėsite į kūrinį, pamatysite, kad ant kiekvieno kūdikio kūno yra kinų zodiako ženklo tatuiruotė – piktografinis simbolis. „Dangaus kamienai“ („Heavenly Stems”) ir „žemiški išsišakojimai“ („Earthly Branches“) yra tradicinis kinų laiko matavimo būdas, kuris skiriasi nuo vakarietiško laiko matavimo. Tai ne tik laiko matavimas, bet ir žmogaus likimo ženklas.
Ketvirta, santykis tarp herojų ir fono. Už kiekvieno herojaus yra specifinis socialinis fonas. Jie sugrupuoti pagal kelias paprastas, žinomas geografines ir gyvenamas aplinkas, pavyzdžiui, pastatas miesto centre, valdžios institucijų pastatai, vaizdinga vietovė, didžiulė statybvietė, imperinė laidotuvių sargyba, moderni automobilių stovėjimo aikštelė, miestas, besivystantis kaimas ir t.t. Šios aplinkos atspindi Kinijos išgyvenamą modernizaciją. Po trisdešimties metų greito vystymosi kinų gyvenamoji ir socialinė aplinka ištobulėjo, bet yra ir negatyvių pokyčių. Modernizacija kinų motinai ir jos kūdikiui sukuria labirintines situacijas, kupinas lūkesčių ir nusivylimo. Šioje scenoje kinų kūdikio laukia kūrėjo ar gamintojo ir reproduktoriaus vaidmenys. Juos lydės ypatinga kinų laimė ir nelaimė, kaip ir kinų modernizacijos kontekstas, šalia kurio jie gyvena.
Pabaigai apie iškalbingąją tekstilę, kuri šiuose kūriniuose prabyla per motinų drabužius. Aš paprašiau kiekvienos jų apsirengti puošniai. Fotosesijai jos pačios pasirinko aprėdus, kuriuos tuo metu laikė pačiais vertingiausiais.
One Response to Yuan, Gao
Marion Michell
Atskyta į:%Y-%m-%d, %I:%M %p
Dear Gao Yuan,
Congratulations on your prize! Such beautiful, well considered, deeply touching work. I wished I was in Kaunas and could see it directly.
Marion Michell